wtorek, 4 marca 2014

Chleb zmieniający życie



Po długiej nieobecności wracam z pysznym i łatwym chlebkiem :) Przepis pochodzi z świetnego bloga My New Roots z moimi zmianami. Chleb jest ciężki, wilgotny, pełen orzechów ziaren. I co ciekawe jest to chleb bez mąki!!!! Można dodać ulubione orzechy, suszone owoce, co kto lubi. Jest to chleb wysokobłonnikowy i dość wysokokaloryczny, dlatego nie należy szaleć z ilością zjadanych kromek:)  Osoby biorące leki powinny zachować conajmniej godzinny odstęp po spożyciu tego chleba, ponieważ śluzy zawarte w siemieniu lnianym mogą upośledzać wchłanianie leków lub pierwiastków zawartych w lekach i suplementach diety. Mimo, że chleb nie zmienił mojego życia (narazie!!!), będę go piekła :)

Składniki:
  • 1 szklanka pestek słonecznika 
  • ½ szklanki siemienia lnianego 
  • garść pestek dyni
  • ½ szklanki orzechów ( u mnie mieszanka migdałów, orzechów ziemnych i włoskich)
  • 1 ½ szklanki płatków owsianych ( u mnie mieszanka owsianych i jęczmiennych)
  • 2 łyżki nasion Chia  ( ja nie dałam)
  • 4 łyżki nasion babki płesznik  (nie posiadałam, więc dałam 10 łyżek zmielonego siemienia lnianego)  
  • 1 łyżeczka soli morskiej 
  • 1 łyżka syropu klonowego ( u mnie miód)
  • 3 łyżki oleju kokosowego lub masła stopionego ( u mnie stopione masło)
  • 1 ½ szklanki  wody

Miód upłynnić. W misce wymieszać wodę, miód i stopione masło. W drugiej misce wymieszać suche składniki. Mokre składniki przelać do suchych. Wszystkie składniki dokładnie wymieszać w dużej misce i odstawić na kilka godzin (co najmniej dwie, najlepiej na cały dzień lub noc), żeby napęczniało. Przełożyć do keksówki  wyłożonej papierem do pieczenia. Masę ubić mocno ręką. 
Piec w 180 stopniach przez 20 minut, po czym wyłożyć chleb z formy do góry dnem na blachę i piec kolejne 40 minut. 
Chleb wystudzić całkowicie, inaczej będzie się kruszył przy krojeniu. Kroić cienkim ostrym nożem. Chleb najlepiej przechowywać w papierowej torebce.
Smacznego! :)
Aga

5 komentarzy:

  1. słyszałam o takim chlebie i byłam ciekawa przepisu. Dziękuję Ci za niego, myślę że kiedyś się skuszę na zrobienie takiego chleba, ja lubię wynalazki z dużą ilością ziaren.
    Pozdrawiam,
    Monika

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak długo można przechowywać taki chlebek?

    OdpowiedzUsuń
  3. Spokojnie można około tygodnia. Lecz jest tak pyszny, że nie wytrzyma tyle :)
    Aga

    OdpowiedzUsuń
  4. TWÓJ PRZEPIS JEST EKSTRA. ZOBACZ TEŻ NIECO INNY.

    CHLEB TYPU KR-IRL. ANTYCUKRZYCOWY. ♥♥♥♥♥

    1.TEMAT.
    CHLEB. PRZEPIS WZORCOWY WYPIEKU CHLEBA TYPU KR-IRL (MINI CHLEBKI). *****

    SKŁADNIKI:
    Kasza jaglana __400g, Ryż biały __400g. Gotujemy w jednym garnku (pojemność 4,0 l.) przez ok. 15 minut. Do gotowania dodajemy 2,5 l. wody.

    PRZYPRAWY TO:
    Sól kamienna nieoczyszczona, również pieprz, kminek, ew. ziała wg uznania. Po zakończeniu gotowania całość pozostawiamy pod przykryciem na ok. 5-10 minut.

    UGOTOWANE KASZA I RYŻ (MASA RAZEM 800 GRAM), WCHŁANIAJĄ WTEDY:
    Całą użytą (2,5l.) do gotowania wodę, co następnie ułatwia formowanie i lepsze klejenie się tzw. mini chlebków. Do tego właśnie zestawu składników (kasza, ryż) dodajemy suchą masę: 150 gram otrąb pszennych i dokładnie mieszamy łyżką. Otręby chłoną wówczas dużo wody, którą uzupełniamy wlewając ok. 0,5 litra (przegotowanej).

    DUŻĄ ŁYŻKĄ STOŁOWĄ NABIERAMY ZMIESZANĄ MASĘ TJ. KASZĘ Z RYŻEM WRAZ Z OTRĘBAMI:
    Z takiej objętości formujemy chleb tzw. cienkie mini chlebki (ugniatamy palcami). Kładziemy na papierze do pieczenia, którym uprzednio pokryliśmy powierzchnię blachy. Pieczemy w piekarniku (temp. 250oC przez ok. 50-60 minut) tj. do momentu uzyskania tzw. przyrumienienia.

    ISTOTNE:
    Wszelkie dodatki np. miód, rodzynki, wykluczone. Takie dodatki sprzyjają otyłości i cukrzycy typu 2.

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy za odwiedziny i komentarz:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...