niedziela, 2 grudnia 2012

Pierniczki świąteczne I


Przedstawiam pierwszy przepis na pierniczki w tym roku. Myślę, że wstawię jeszcze jeden, a może dwa. Są to słynne pierniczki Aganiok, przepis na nie krąży po internecie od lat. Ja znalazłam go akurat na forum cincin i też ten przepis podaję. A tu na stronie autorki.

Jeśli chodzi o same pierniczki, to są smaczne. Jednak nie zachwyciły mnie aż tak bardzo, jak wielu ich wielbicieli i będę szukać dalej przepisu idealnego.

Z przepisu podobno wychodzi dużo pierniczków, dlatego ja zrobiłam z połowy porcji. Niestety nie jestem w stanie powiedzieć, ile ich wyszło, bo nie policzyłam ich na początku.

Składniki:
  • 50 dag miodu (u mnie lipowy) 
  • 2 niepełne szklanki cukru 
  • 25 dag masła lub margaryny 
  • 1 kg i 1 szklanka mąki tortowej 
  • 4 jaja 
  • 3 płaskie łyżeczki sody oczyszczonej 
  • 1/2 szklanki mleka
  • 1 czubata łyżka ciemnego kakao 
  • 2 płaskie łyżeczki cynamonu 
  • 2 płaskie łyżeczki imbiru 
  • 1/2 łyżeczki pieprzu 
  • 1/2 łyżeczki mielonych goździków 
  • szczypta soli 
(u mnie bez bakalii)
  • 1 szklanka siekanych orzechów włoskich
  • 1/2 szklanki siekanej skórki pomarańczowej 
  • 1/2 szklanki rodzynek

Sposób przygotowania
Miód, cukier i tłuszcz włożyć do garnka i mieszając podgrzewać do rozpuszczenia się wszystkich składników. Powstałą masę wystudzić.
Do masy dodać mąkę, jaja, sól, kakao, przyprawy oraz rozpuszczoną w zimnym mleku sodę.
Rodzynki sparzyć i drobno posiekać.
Ciasto dobrze wyrobić, pod koniec dodać bakalie.
Ciasto (które ma w tym momencie lepką konsystencję) należy przełożyć najlepiej do kamionkowego, szklanego lub emaliowanego naczynia i przykryć lnianą ściereczką. Odstawić na kilka tygodni w chłodne miejsce (u mnie tradycyjnie dolna półka lodówki; autorka poleca przygotować je w październiku, ja swoje ciasto zrobiłam w sierpniu :D).
Ciasto kiedy odpoczywa powinno zmienić konsystencję z lepkiej i luźnej na zwięzłą i twardawą.
Po kilku tygodniach, możemy przystąpić do pieczenia pierniczków. Ciasto należy zagnieść, podsypując w miarę potrzeb mąką, następnie rozwałkować na grubość ok. 0,5 cm. i wykrawać pierniki.
Piekarnik rozgrzać do 180 stopni.
Blachę wyłożyć papierem do pieczenia, układać pierniki i piec ok. 15 minut.
Pierniki oczywiście, jak to pierniki, zrobią się twardawe po upieczeniu. Dlatego należy je włożyć do metalowej puszki i poczekać ok. tygodnia, aż zmiękną (ja swoje trzymam w pudełkach na żywność).


Ewka 

Przepis bierze udział w akcji:


2 komentarze:

Dziękujemy za odwiedziny i komentarz:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...